Brave konijntjes missen Republikeinse stouterd

recensie koninklijke konijnen van londen.jpg★★☆☆☆

Hoofdrolspeler in De Koninklijke Konijnen van Londen van Santa en Simon Sebag Montefiore is Shylo, een zwak en schriel konijntje, dat een ooglapje draagt om een loensend oog te bedekken. Tussen zijn stoere broers en zussen valt hij nogal uit de toon, want dat zijn allemaal grote, gezonde konijnen. Shylo is dan misschien niet sterk, maar wel slim en nieuwsgierig. Hij gaat graag op bezoek bij het oude konijn Horatio. Horatio mist zijn linkerachterpoot en een half oor. Hij is oud, maar dat is nog niet het ergste. Het is door de leiders van de konijnenburcht verboden om bij Horatio op bezoek te gaan, want hij behoort tot een ander ras.

Toch geen konijnenpastei
In het geheim gaat Shylo bij Horatio op bezoek, want Horatio kan prachtig vertellen over de geschiedenis van de konijnen. Hij vertelt over de Koninklijke Konijnen van Londen. Lang geleden besloot Koning Arthur dat het lievelingsgerecht van de Britten konijnenpastei moest zijn. Maar zijn neefje Mordred is dol op konijnen en weet Arthur tegen te houden. Als dank hebben de konijnen toen een eed gezworen om de koninklijke familie te beschermen. De konijnen die deze taak op zich hebben genomen, noemen zich de Koninklijke Konijnen van Londen. Ze hebben een burcht gebouwd onder Buckingham Palace en houden zo de royals in de gaten.

Het internet steelt je ziel
Dan maakt Shylo kennis met de Ratzi’s, gemene paparazzi-ratten die foto’s van de koningin willen maken in haar slaapkamer. Plattelandskonijntje Shylo moet naar Londen om de Koninklijke Konijnen te waarschuwen voor de Ratzi’s.
Shylo is de sympathieke held, het buitenbeentje dat zijn angsten opzij zet en de held van het verhaal wordt. Helaas legt het echtpaar Montefiore er een hele dikke moralistische laag overheen, waardoor het boek helaas niet zo leuk is als het had kunnen zijn. Horatio vertelt bijvoorbeeld aan Shylo dat het internet ‘soms echt gevaarlijk is en dat het je ziel kan stelen’. Hoe dat dan gebeurt, wordt niet uitgelegd. Verderop in het boek staren kinderen ‘met een wezenloze blik naar het tv-scherm waarop ze een computerspelletje spelen’. Dit zijn toch hopeloos ouderwetse opvattingen.

Smerige stad versus gezellig platteland
Maar er komen meer clichés voorbij. Londen bestaat uit ‘smerige, grijze straatstenen’ waar mensen overheen lopen die ‘bijna allemaal een telefoon tegen hun oor gedrukt houden of naar een schermpje staren’, in tegenstelling tot de rustige velden van Northamptonshire, ‘waar de zon ondergaat boven goudgele akkers vol tarwe en gerst’ en waar het warm en gezellig is.

Een Republikeins konijntje
Verder is het boek wel heel erg pro-koningshuis. Horatio noemt de royals ‘arme mensen’ omdat de paparazzi ze nooit met rust laten en de konijnen gaan automatisch rechtop zitten en maken met hun oren een buiging als ze alleen al het woord koningin horen. Dat is wel heel erg kritiekloos en volgzaam.
Bestsellerauteur Santa Montefiore schrijft normaal gesproken romantische boeken voor volwassenen. Haar echtgenoot heeft heel wat historische non-fictie op zijn naam staan, waar hij ook diverse prijzen mee won. Dit is hun eerste kinderboek. Ik begrijp dat de Montefiores persoonlijke vrienden van prins Charles zijn, wat de pro-koningshuis houding van de konijntjes verklaart. Maar voor het nodige evenwicht had er van mij best een Republikeins konijntje tussen mogen zitten.

recensie koninklijke konijnen santa montefiore

Illustratie: Kate Hindley

Corgi’s van de koningin
Ik vind Koninklijke konijnen van Londen helaas geen geslaagd boek. Ik ben wel erg onder de indruk van de prachtige uitgave, met leeslint. Het omslag doet me denken aan de reeks van Jules Verne, wie had hem niet in de kast, die ook zo mooi donkerblauw met een gouden opdruk was.
De tekeningen van Kate Hindley, die dit jaar furore maakte met Ik heet geen Scheetebeetje! zijn grappig, erg jammer dat ze niet in kleur zijn. Shylo is heel aandoenlijk neergezet. En de corgi’s van de koningin zijn allemaal Scheetebeetjes, heel herkenbaar als je dat boek al gelezen hebt.
Maar dit boek mist helaas echt een rebels randje, waar kinderen juist zo van houden. Ik hoop dat in deel 2, dat in april 2017 verschijnt, een stout konijntje de boel eens even flink op stelten zet.

Uitgeverij Van Holkema & Warendorf, 152 bladzijden, €13,99, vanaf 7 jaar
Ik heb dit boek opgestuurd gekregen door Uitgeverij Van Holkema & Warendorf om te recenseren