Zelfverzekerde kunstenaar maakt puinzooi van huis

Recensie ik ben een kunstenaar Marta Altes★★★★★

In Ik ben een kunstenaar, van de Spaanse Marta Altés, vindt de naamloze hoofdpersoon overal inspiratie om kunstwerken te maken. Waar hij ook kijkt, ziet hij kunst. Hij tekent bij zichzelf een kunstzinnig snorretje. De grote spiegel in de hal versiert hij met een bolhoedje en armen en verandert die zo in een karakter van Roger Hargreaves. De kat, die op bijna alle pagina’s een rolletje heeft, bewerkt hij met de make-up van zijn moeder.

Hangende borstjes
De moeder van de jongen is trouwens ook een soort kunstenaar, ‘maar op een TOTAAL andere manier’. Altés laat op hilarische wijze zien waarom: op de linkerpagina is ze net uit bed gestapt, haar haren in de war, oncharmante badjas aan en hangende borstjes. Op de rechterpagina heeft ze wat make-up op, een skinny jeans aan en wijzen haar borsten parmantig omhoog. Mooi hoe Altés deze tekeningen voor zichzelf laat spreken en er geen onnodige woorden bij voegt.

De eenzaamheid van de wortel
Die moeder van de jongen is trouwens niet heel erg te spreken over zijn artistieke ambities. Ze ziet niet De eenzaamheid van de wortel, zoals haar zoon. Nee, ze ziet een niet leeggegeten bord. Maar dat valt nog mee vergeleken bij Zelfportret in meervoud, (de badkamerspiegel in stukjes geslagen), Uitzicht op de wereld (een gat in de muur gehakt) of Lente in de winter (de inhoud van de koelkast heeft plaatsgemaakt voor de huiskamerplanten).

(lees verder onder de illustratie)

Recensie ik ben een kunstenaar Marta Altes

Ode aan mijn moeder
Terwijl de moeder er steeds wanhopiger uit gaat zien en aan yoga moet doen om haar kalmte te bewaren, denkt de jongen dat er iets mis is met haar. Hij wil haar opvrolijken en besluit een kunstwerk geheel aan haar te wijden. Het eindresultaat, Ode aan mijn moeder, bewaart Altés voor de laatste pagina’s en zal ik hier niet verklappen.

Puinzooi
Wat een feestje is dit boek. Voor mij geldt dat in een goed prentenboek de tekeningen het verhaal vertellen. Dat doet Altés met verve. De teksten zijn summier, maar er valt zoveel te ontdekken. Ze zijn heerlijk kleurrijk, vullen soms de hele pagina en herbergen heel veel grapjes. Sommige daarvan zullen trouwens wat te hoog gegrepen zijn voor de doelgroep, zoals de kunstwerken Blauw, nummer 10, 11 en 12. En de grap met de moeder die ook een soort kunstenaar is, zal niet elke 4-jarige snappen. Maar ik vind het juist geweldig dat er voor de voorlezer ook wat te lachen valt.
Het mooist is het vastberaden jongetje, dat zelfverzekerd en bloedserieus te werk gaat en zeker weet dat hij een grote kunstenaar is, terwijl het huis in een steeds grotere puinzooi verandert.

School of Art
Marta Altés (1982) (lees hier een leuk interview met haar, in het Engels) groeide op in Barcelona en studeerde daar grafisch ontwerp. Sinds haar kinderjaren wilde ze iets met illustratie gaan doen, dus besloot ze naar de Cambridge School of Art te gaan om een opleiding Kinderboekenillustratie te volgen. Sindsdien bracht ze al aardig wat boeken uit, waarvan er ook enkele in het Nederlands zijn vertaald: Nee!, Mijn lieve opa, Bah! We gaan verhuizen en nu dus Ik ben een kunstenaar. Marta woont in Londen.

Zoek de poes
De vondsten van Altés zijn heel geestig, zij is écht een kunstenaar en volgens mij heeft ze veel lol gehad bij het maken van dit boek. Het is in principe bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of vier, maar kleinere broertjes of zusjes kunnen goed meedoen door op elke bladzijde te zoeken naar de poes, wiens uitdrukking vaak boekdelen spreekt. Er is ook een werkboek verkrijgbaar, genaamd Jij bent een kunstenaar, waarin kleine creatievelingen aan de hand van opdrachten zelf aan de slag kunnen.

Uitgeverij Lemniscaat, 32 bladzijden, €13,95, vanaf 4 jaar