Aandacht voor leeskwartier op school

_N9C3428Kinderboekenambassadeur Jan Paul Schutten was woensdag 20 januari op de Crescendoschool in Amsterdam om aandacht te vragen voor het leeskwartier. Elke school zou leerlingen vijftien minuten per dag vrij moeten laten lezen.

Aanleiding voor deze actie is een onderzoek dat Cito uitvoerde in opdracht van het initiatief Kwartiermakers. In een grootschalige pilot voerden honderd scholen het leeskwartier in. De conclusies waren duidelijk: het begrijpend lezen en de leesontwikkeling van de leerlingen verbeterden en geen leerkracht die aan de pilot deelnam wilde nog terug naar de oude situatie.

De deelnemende scholen ontvingen een gratis startpakket met onder andere posters, beloningsstickers, spaarkaarten en nieuwe gratis boeken. Zowel de kinderen als de leerkrachten reageerden na een jaar zeer enthousiast.

‘Helaas reageren nog steeds veel scholen terughoudend op het structureel vrij lezen in de klas en het up to date houden van de schoolbibliotheek. Een gebrek aan budget is vaak de belangrijkste reden. Toch zijn er talloze manieren om zowel aan boeken als financiële middelen te komen. Een sponsorloop is snel georganiseerd en zo zijn er nog vele andere mogelijkheden. Kwartiermakers heeft diverse adviezen waar elke school gebruik van kan maken,’ aldus Lianne Bergmans, projectleider van Lees 15 minuten per dag.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s